VOION Dacapo Kees Winkelman 0640

Inspiratie

“De masteropleiding heeft mij verdieping gegeven”

donderdag 10 april 2025 | Onderwijsarbeidsmarkt | Algemeen Voion

“Ik wil blijven leren en mezelf ontwikkelen”, zegt Lyda Vos, afdelingsleider vmbo op Het Goese Lyceum. Ze werkt al tien jaar met plezier in deze functie, waar ze verder in wil groeien. Eind 2023 begon ze met de Master of Management Education bij de TIAS Business School in Utrecht en nu is ze bijna klaar.

Dertig jaar geleden begon ze als wiskundedocent, maar ze heeft niet stilgestaan. “Ik ben een aantal jaren eindverantwoordelijke geweest op een reboundvoorziening. Daarna ben ik als teamleider begonnen op Het Goese Lyceum”, vertelt ze. “Ik heb eerder Bedrijfseconomie en de Master Pedagogiek gedaan en was op zoek naar een praktische opleiding. Een opleiding waar ik vaardigheden leer die ik meteen kan gebruiken in mijn dagelijkse werk. De Master of Management in Education was precies de opleiding die ik nodig had.”

Lyda Vos

‘De Schoolleidersbeurs-VO was een uitkomst voor mij’
De opleiding stond al heel lang op haar verlanglijstje, maar vond ze te duur. Totdat ze hoorde van de Schoolleidersbeurs-VO. “Deze beurs vergoedt mijn hele opleiding. Dat trok mij over de streep om de masteropleiding te gaan doen.” Ze vervolgt: “En het mooie is dat die Schoolleidersbeurs-VO aan mij gekoppeld is. Het ‘hangt’ niet aan de organisatie waarvoor ik werk. Dus als ik ergens anders ga werken, kan ik de beurs meenemen.”

Leerzame casussen
Wat Lyda vooral aanspreekt aan de opleiding, is het wetenschappelijke karakter. “Je werkt met alledaagse casussen en verbindt die aan de theorie. Zo krijg je inzicht in hoe processen lopen en welke dynamieken er spelen,” vertelt ze enthousiast. “Het is echt een verdieping van mijn vak. Dit praktische aspect, waarbij theorie direct toepasbaar is op de dagelijkse schoolpraktijk, maakt de opleiding erg waardevol.”

Een van de meest leerzame onderdelen waren de casussen over de politiek-strategische omgeving. “Als onderwijsleider heb je te maken met verschillende invloeden: politieke druk, inspecties en de maatschappij,” legt Lyda uit. ‘Hoe ga je daarmee om? Waar leg je de focus en welke strategieën zet je in?' Denk bijvoorbeeld aan het nieuwe curriculum van het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling), dat landelijk wordt uitgerold. Hoe vertaal je dat naar de specifieke context van jouw school? Of neem de omgang met subsidies: speel je daar actief op in, of kies je een meer afwachtende houding? Dit soort complexe vraagstukken kwamen vaak aan bod tijdens de opleiding.”

Handige tools
Lyda past de nieuwe kennis die ze tijdens de opleiding heeft opgedaan, al meteen toe in haar werk, vooral nu haar school fuseert met het Ostrea Lyceum. “De opleiding heeft me concrete hulpmiddelen gegeven om de fusie in goede banen te leiden,” legt ze uit. “Het is vaak een uitdaging voor docenten om zich aan te passen aan zo'n grote verandering. Denk bijvoorbeeld aan het samenvoegen van twee verschillende lesmethodes, of het werken met nieuwe administratieve systemen. De opleiding heeft me geleerd welke factoren essentieel zijn voor een succesvolle overgang.”

“Daarnaast heeft de opleiding me inzicht gegeven in verschillende leiderschapsstijlen en hoe ik deze kan toepassen in veranderende situaties. Bij de fusie is het belangrijk om flexibel te zijn en om mijn leiderschapsstijl aan te passen aan de behoeften van het team. Soms is het nodig om directief te zijn, bijvoorbeeld bij het implementeren van nieuwe procedures. Op andere momenten is het belangrijker om coachend te zijn en het team te ondersteunen bij het verwerken van de veranderingen.”

Verbreden van je blik
Ze vindt het fijn om de masteropleiding samen met anderen te doen. “Het is interessant om met andere schoolleiders te praten over hun ervaringen”, zegt ze. “Elke school is anders, en het is erg leerzaam om te horen hoe anderen zaken aanpakken. De meningen en ervaringen in de groep zorgen voor interessante gesprekken. Het verbreedt mijn blik en ik leer nieuwe mensen kennen; dat is ook belangrijk voor me.”

Laat je goed informeren
Voor schoolleiders die een masteropleiding willen doen, heeft Lyda een aantal tips. “Meld je aan voor een online informatiebijeenkomst van de opleiding. Dan krijg je een goed beeld van de studie en wat er allemaal bij komt kijken. Daarna kun je je verder verdiepen in de opleiding en een persoonlijk gesprek aanvragen. Ik heb zelf ook zo’n gesprek gehad om te kijken of de studie bij me paste.” “En”, voegt ze eraan toe, “praat met mensen in je omgeving die de opleiding hebben gedaan. Dat helpt je om de juiste keuze te maken.”

Zorg voor een goede werk-privébalans
“En als je de opleiding gaat doen, zorg dan voor een goede werk-privébalans”, benadrukt ze. “Bespreek met je collega's je planning en kijk welke taken je kunt overdragen. Ik ben blij met de steun van mijn directe collega’s tijdens mijn studie. Toen ik bijvoorbeeld een deadline had, kon ik zonder problemen een paar dagen thuiswerken. Dat geeft zoveel rust als het goed is geregeld.” 

Ook is het belangrijk om thuis goede afspraken te maken. “Ik heb dat van tevoren met mijn gezin besproken dat ik sommige weekenden nodig had om een paper te schrijven”, zegt Lyda. “In 2023 waren mijn kinderen al wat ouder en had ik meer tijd en ruimte. Dat was voor mij een goed moment om de opleiding te gaan doen.” 

 Leren als leidinggevende: inspiratie voor de hele school
"De opleiding heeft me echt geholpen om een betere schoolleider te worden”, gaat Lyda verder. “Ik zie het grotere plaatje nu veel duidelijker. Voorheen deed ik al veel goed, maar nu begrijp ik ook waarom bepaalde dingen werken en kan ik mijn keuzes beter uitleggen. Deze toegenomen kennis en het vermogen om mijn handelen te onderbouwen, geeft me veel meer zelfvertrouwen in mijn rol.”

Ze besluit: "Een schoolleider die zich blijft ontwikkelen, is een krachtig voorbeeld voor de hele organisatie. Het laat zien dat leren en groeien nooit stopt, en dat heeft een stimulerende werking op iedereen. Het heeft een positieve uitstraling op de school, niet alleen naar het team, maar ook naar de leerlingen en ouders. Door mezelf te ontwikkelen, hoop ik anderen te inspireren hetzelfde te doen.”

Ook een masteropleiding doen? Vraag daarvoor de Schoolleidersbeurs-VO voor het voorgezet onderwijs aan: www.schoolleidersbeurs-vo.nl.  

 

Gerelateerde onderwerpen