Dit verhaal is gepubliceerd in School Leidend Nederland van CNV Schoolleiders >>
Hester Neppelenbroek maakte vier jaar geleden de overstap van docent Frans naar afdelingsleider van eerst de onderbouw van de havo en daarna de bovenbouw van het vwo op de RSG Broklede in Breukelen. “In het begin ging dat meer intuïtief. Ik keek hoe andere afdelingsleiders hun werk deden en stelde veel vragen. Maar na verloop van tijd merkte ik dat ik kennis en verdieping miste om onderbouwde beslissingen te kunnen nemen. Bijvoorbeeld over hoe je het beste een team kunt samenstellen, hoe onderwijsprocessen in elkaar zitten en hoe je buiten je eigen afdeling, buiten je eigen school kunt kijken. Daarom ben ik een half jaar geleden begonnen met mijn Executive Master of Management in Education (MME) bij TIAS.”
School staat midden in de samenleving
“Tijdens mijn masteropleiding leer ik veel over leiderschap”, gaat Hester verder. “Bijvoorbeeld: wat voor soort leiderschap is nodig in welke situatie? En welke keuzes heb je daarin? Ook kijk ik nu veel meer vanuit een breder perspectief naar onze school. De school bestaat zestig jaar en maakt deel uit van een gemeenschap, staat in het dorp Breukelen. Het is goed om je daar bewust van te zijn. Om te kijken wat Broklede voor de omgeving betekent – en andersom – wat de meerwaarde van anderen is voor onze school.”
‘Haalt mij uit mijn kokervisie’
Hester haar studiegenoten komen vaak ook uit het onderwijs. “In onze appgroep overleggen we met elkaar. We stellen elkaar vragen en checken of we op de goede weg zijn. Dat is waardevol. Daarnaast komen mijn studiegenoten uit het hele land. Zij hebben met andere zaken op hun school te maken dan ik op mijn school in Breukelen. En lopen tegen andere dingen aan en lossen dat op een andere manier op. Dat verbreedt weer mijn perspectief, haalt mij uit mijn eigen kokervisie.”
Schoolleidersbeurs-VO gaf de doorslag
Zonder Schoolleidersbeurs-VO had Hester haar opleiding niet kunnen doen. “Dan was mijn studie voor mij en mijn school te duur geweest. Ik heb ook naar goedkopere opleidingen gekeken. Maar die hadden mij niet zoveel gebracht als deze masteropleiding.”
Van theorie naar praktijk
Een onderdeel van de opleiding is het schrijven van ‘papers’. “Dat vind ik het leukste om te doen”, vertelt Hester enthousiast. “Om de theorie te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Zo hebben we colleges over ecosystemen gehad. Dan kijk je welke plek je school in de omgeving inneemt. Dus hoe je bijvoorbeeld samenwerkt met de gemeente, bedrijven en bewoners. En of die samenwerking anders, beter kan en of je als school geen kansen laat liggen. Een ander college ging over hoe externe factoren je school beïnvloeden. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe regelgeving vanuit de overheid of een rekentoets die wordt ingevoerd. Als er andere eisen aan je school worden gesteld, ontstaat er druk. Druk die niet altijd zichtbaar is. Maar die je met zo’n ‘paper’ juist wel zichtbaar maakt. Dan kun je bewust voor een strategie kiezen hoe je als school hiermee omgaat. En daarmee krijg je meer grip op de situatie.”
Best pittig
Inhoudelijk vindt ze haar opleiding soms moeilijk. “Het is een wetenschappelijke studie. Voor mij is het alweer een tijd geleden dat ik zo’n opleiding had gedaan. En het is een andere studie dan mijn opleiding Frans. Het is veel wetenschappelijk onderzoek koppelen aan de praktijk. Daar moest ik aan wennen. Ook het combineren van mijn masteropleiding met mijn werk, een gezin en een sociaal leven is best pittig. Zo staat mijn sociale leven op een lager pitje. En heb ik minder tijd voor mijn gezin als ik me een weekend in mijn kamer opsluit om mijn studie te doen. Gelukkig heb ik pubers die dat begrijpen en een man die een deel van het huishouden doet”, zegt ze lachend. Daarnaast kan ze op haar collega’s rekenen. “Af en toe neem ik een dag vrij als ik iets moet afronden voor mijn studie”, gaat ze verder. “Dan nemen andere afdelingsleiders mijn werk over. Dat is erg fijn!”
‘Gewoon doen’
En wat is haar advies aan mensen die net zoals zij een masteropleiding willen doen? “Nou, gewoon doen”, zegt ze volmondig. “Ik ben nog niet eens halverwege mijn studie, maar vind het nu al erg waardevol. Dat zit ‘m vooral in de theoretische verdieping en het bredere perspectief waarmee je naar je school kijkt.”
“En wat heel belangrijk is als je aan je masteropleiding begint”, voegt ze er tot slot aan toe, “dat je aan je werkgever om ruimte vraagt die je nodig hebt voor je studie. Dat gaat ook op voor je thuissituatie. Zonder hen zou het me niet lukken.”
Ben je schoolleider in het vo en wil je ook een NVAO geaccrediteerde masteropleiding volgen? Vraag de Schoolleidersbeurs-VO aan: www.schoolleidersbeurs-vo.nl.