“Maak in een ondersteunende functie ook gebruik van loopbaanontwikkeling”
Hans Hoogma is hoofd facilitaire zaken aan het RSG Magister Alvinus in Sneek. Hij startte in 2009 als conciërge en geeft nu leiding aan zo’n twintig man. “Ik heb altijd gekeken hoe zaken geregeld waren op school en ging dan op zoek naar een manier om het beter te doen.”
Nadat Hans Hoogma 25 jaar gymnastieklessen had gegeven bij verenigingen aan groepen van alle leeftijden, vond hij het tijd om heel wat anders te gaan doen. “Ik wilde wat anders dan sport, maar geen kantoorbaan waarbij ik de hele dag stil zou moeten zitten. Als sportinstructeur vond ik het contact met kinderen en jongeren erg leuk en toen ik een vacature als conciërge zag bij de school van mijn dochter, leek me dat een mooie kans. Je werkt als conciërge bovendien in een team en dat sprak me aan na 25 jaar solistisch te hebben gewerkt.”
Hoe kan het beter?
De direct leidinggevende van Hans, het hoofd facilitaire zaken, betrok hem al vrij snel bij zaken als inkoop. “Onze school was betrokken bij een inkoopcombinatie met verschillende andere scholen in de regio. Mijn leidinggevende ging bijna met pensioen en ging minder werken, waardoor ik als vanzelf meer taken oppakte en vooral keek hoe we bepaalde zaken beter konden regelen. Ik maakte aan de directie duidelijk dat ik de baan van mijn leidinggevende wel over wilde nemen en zij stonden daar volledig achter. Om de werkzaamheden goed in te kunnen vullen, heb ik diverse cursussen gevolgd: in 2014 de cursus facilitair beheer en coördinatie, in 2016 management en beheer en in 2017 de cursus preventiemedewerker. Als je jezelf wilt ontwikkelen, moet je zelf actie ondernemen. De mogelijkheden zijn er, er is budget voor loopbaanontwikkeling. Dat is ook bestemd voor het onderwijs ondersteunend personeel, dus maak daar gebruik van, de afdeling personeelszaken kan je daar goed bij helpen.”
Collega’s stimuleren
Als hoofd facilitaire zaken heeft Hans nu toch een kantoorbaan, maar hij heeft naar eigen zeggen ‘nog steeds geen zitvlees’ en is veel aanwezig op de locaties die hij samen met zijn team beheert. Het RSG Magister Alvinus bestaat uit 4 locaties; de middelbare school met 1900 leerlingen, een tienerschool en twee internationale schakelklassen. “Ik kijk ook graag hoe de mensen uit mijn team door kunnen groeien. Sinds een paar jaar zijn bijvoorbeeld de schoonmakers inbesteed, zodat ze een dienstverband hebben en collega’s zijn. Onder hen is een collega die HBO SPW heeft gevolgd en ik heb haar gestimuleerd om meer uitdaging te zoeken nu ze een vast dienstverband heeft. In de coronaperiode is ze begonnen als lesassistent en inmiddels wil zij ook begeleider worden van leerlingen met zorgtaken. Het mes snijdt dan aan twee kanten: mijn collega is blij dat ze weer iets met haar opleiding kan doen en de directie is blij dat deze betrokken medewerker behouden blijft voor de school.”