Het Griendencollege in Sliedrecht is een kleine vmbo-school met 350 leerlingen. De docenten vonden dat ze genoeg zeggenschap hadden. Want als zij iets wilden regelen, was het vaak een kwestie van de kamer van de directeur binnen stappen. Iedereen wist de weg en vervolgens was het probleem vaak snel opgelost. Maar omdat niet alle veranderingen voor iedereen verbeteringen bleken, bood het professioneel statuut uitkomst om alles eens zwart op wit te zetten.
Els Hubers (beleidsmedewerker en lid MT) en Jeanine van der Leun (docent Engels en lid MR) van het Griendencollege hoorden dat alle VO-scholen verplicht zijn een professioneel statuut op te stellen. ‘’Via Voion bestond de mogelijkheid om hiervoor subsidie te krijgen door als pilotschool mee te doen,’’ vertelt Els Hubers. ‘’Daarom hebben we het maar gelijk gedaan. Samen met twee docenten vormden wij in december 2017 een werkgroep. Dat lukte vrij snel.’’
Van informeel naar professioneel
Op het moment dat ze begonnen met de ontwikkeling van het professioneel statuut was het Griendencollege als school nog een één-pitter. Inmiddels is het Griendencollege gefuseerd met een scholengroep in speciaal onderwijs.
De werkgroep vond het professioneel statuut een belangrijk onderwerp. Els Hubers: ‘’Het leek mij een goed idee om dit eens stevig bij de kop te nemen. Voor mijzelf was zeggenschap vooral een reden om me ermee bezig te willen houden. Die leek heel behoorlijk geregeld, juist omdat we zo’n kleine school zijn. Iedereen ’rent’ naar de directeur als er iets nodig is. Maar als er vervolgens iets verandert, is niet altijd iedereen daar blij mee.’’
‘’Er veranderen soms dingen voor de hele organisatie,’’ legt Jeanine van der Leun uit. ‘’Meestal verloopt dat wel goed, maar ook zijn er enkele wijzigingen waar dat niet voor gold. Zo was er bijvoorbeeld een lokaal opeens niet meer beschikbaar voor bepaalde activiteiten. Voor veel collega’s kwam dat als een verrassing. Ze konden er niet meer een groepje kinderen apart zetten. Uiteindelijk is het teruggedraaid, maar als we toen een professioneel statuut hadden gehad, was dit niet gebeurd.’’
Hetzelfde gold voor de vormgeving van bijlessen. Jeanine van der Leun: ‘’Daar is iets in veranderd, wat achteraf niet naar ieders wens was. De intentie was goed, maar het was gewoon los zand. Als dat anders was aangepakt, was het beter geweest. Het professioneel statuut biedt nu de mogelijkheid het professioneler aan te pakken.’’
Lees verder
Tips: