Visie op onderwijs en visie op de rol van de docent daarbinnen, dat is waar het om draait bij Lumion in Amsterdam als er gesproken wordt over het professioneel statuut. En het gesprek over die visie voeren de docenten al sinds de oprichting in 2012, samen met de directie en het bestuur. Nu het professioneel statuut er in augustus van dit jaar moet liggen, komen ze weer bij elkaar in een drietal bijeenkomsten.
Op een dinsdagmiddag in april zitten vijf docenten, de directeur en drie mensen van het bestuur rond de tafel. Het is de tweede bijeenkomst over het professioneel statuut bij Lumion, een van de twee scholen van Progresso. Een paar docenten komt iets later binnen, omdat ze net hebben deelgenomen aan de Lumion Academie ‘van en leren met elkaar’. Dat tekent de cultuur van betrokkenheid op deze school voor mavo, havo en vwo.
Vrijheid die docenten ervaren
Het professioneel statuut gaat over de professionele ruimte van docenten en de zeggenschap die zij hebben over het onderwijs. In de eerdere bijeenkomst kwam al naar voren dat een duidelijke onderwijskundige visie belangrijk is om die ruimte te kunnen creëren, zo vertelt voorzitter van het bestuur Ewald Weiss: “Hoe sterker wij de visie op onderwijs definiëren, de visie op leren definiëren en het docentschap daarin, hoe meer vrijheid docenten ervaren.”
Strakke afspraken
Aan die visie is van het begin af aan samen met docenten gewerkt. Dat heeft geresulteerd in een met alle docenten afgesproken kader met docentrollen als leider, coach, onderzoeker, reflectie en meesterschap. Weiss vraagt aan de docenten of deze strakke afspraken niet te beperkend zijn. Nee, vindt geschiedenisdocent Thijs Kunst, want “daarbinnen heb je de vrijheid om de les zelf in te vullen. Als je als nieuwe docent op onze school binnenkomt, word je iets aangeboden: ‘wij doen het op deze manier’. Binnen die manier is er veel ruimte om jezelf te ontwikkelen en zo nog meer uit je leerlingen te halen. En als je dingen lastig vindt, staan wij allemaal klaar om je te helpen.” “Op de gezamenlijke visie vinden we elkaar”, vult Weiss aan. “Maar iedereen heeft daarbinnen zijn eigen stijl. Dat is de authenticiteit van de docent.”
Verhaal van de school
Natuurkundedocent Erik Wormhoudt noemt dat het verhaal van de school. “Scholen hebben een verhaal, een traditie. Omdat deze school nog jong is, zit de kracht in de ontwikkeling. Voor die ontwikkeling ben je samen verantwoordelijk, daar bouw je samen aan. Het professioneel statuut is het verhaal van de school dat je op papier zet. Dan heb je een document waarin staat hoe wij met de ontwikkeling van elkaar, van de school en de leerlingen omgaan. En daar moet je het over blijven hebben.”
Lees verder