Bij intervisie buigen medewerkers met gelijke functies zich over een casus. Kern is het stellen van goede vragen. Dat lijkt eenvoudig, maar is het niet. Mensen zijn zich er niet van bewust hoe vaak ze oordelen en meningen of adviezen geven. De eerste stap naar een andere benadering is bewustwording. Oefenen helpt enorm. In dit artikel vertelt Wendy Zonneveld, intervisiebegeleider en coach wat intervisie inhoudt. Ook komen twee P&O-adviseurs aan het woord over hun ervaringen met intervisie.
“Allemaal hebben we de neiging bijzonder snel te reageren vanuit ons eigen referentiekader”, zegt Wendy Zonneveld, intervisiebegeleider en coach. “We hebben een interpretatie of oordeel klaar of stellen een mooie suggestieve vraag, zoals "Heb je al met de schoolleiding gesproken?" Dus, hoe zorg je ervoor dat je je eigen referentiekader even afzet? Dat is lastig, confronterend en heel leuk.” Zonneveld, ze begeleidde voor Voion een bijeenkomst van P&O-adviseurs, leert mensen de kunst van het vragen stellen. “Oefenen helpt enorm. Mensen merken al snel dat ze weinig echt objectieve vragen stellen. Dat bewustzijn is belangrijk.”
Structuur
Zoeken naar een oplossing staat bij intervisie voorop, gekeken wordt wat iemands eigen rol in het geheel is om van daaruit tot een andere aanpak te komen. “Natuurlijk licht iemand eerst toe wat de situatie is, maar dan halen we het naar het hier en nu en gaan op zoek naar een oplossing.” Zonneveld maakt gebruik van verschillende methoden, zoals de incidentmethode. Die heeft een vaste structuur. Aan de inbrenger van een casus worden eerst vragen ter verduidelijking gesteld. Zo wordt de vraag verhelderd en geanalyseerd. Na de analyse volgt de diagnose. Besloten wordt met tips en adviezen. “Intervisievragen gaan vaak over communicatie en relatie. Bijvoorbeeld: Hoe stevig sta je in je schoenen? Wanneer zeg je nee en hoe doe je dat? Hoe houd je het werk behapbaar voor jezelf? En wat vaak speelt bij P&O’ers: Hoe kun je je invloed vergroten? Hoe zorg je dat er iets wordt gedaan met je prachtige voorstellen.”
Herkenning
Als een organisatie zelf over goede begeleiders beschikt, levert intervisie veel op. Meer dan koffie en tijd komt er niet bij kijken, terwijl de kosten gering zijn. “Mensen krijgen meer zelfvertrouwen en vergroten hun persoonlijke effectiviteit”, aldus Zonneveld. “De onderlinge herkenning werkt, ze begrijpen dat ze niet de enigen zijn die met iets worstelen. Ze komen geïnspireerd terug naar hun werk en kunnen meteen praktisch aan de slag met hun ideeën. Dat heeft een enorme meerwaarde voor de medewerker zelf en daarmee voor de organisatie.”
Meer informatie: