“Geef duidelijk aan dat je ambities hebt”
Na enkele functies in het bedrijfsleven startte Jacqueline Ham in 1990 als directiesecretaresse in het onderwijs en inmiddels is zij doorgegroeid naar beleidsmedewerker. “Het werken op een school spreekt mij heel erg aan en gaandeweg nam ik steeds meer taken voor mijn rekening. Mijn ambities werden gezien en ik kreeg de mogelijkheid om verder te studeren en te groeien. Nu zit ik helemaal op mijn plek en stimuleer ik mijn team ook om kansen te zien.”
Jacqueline Ham, beleidsmedewerker op het Emmauscollege Rotterdam, is opgeleid als juridisch secretaresse en startte haar carrière in het bedrijfsleven. “Ik ben heel enthousiast over mijn eigen middelbare school, het voormalig Citycollege, en besloot te solliciteren toen daar destijds een vervangingsfunctie voor een half jaar vrijkwam. Dat was direct een schot in de roos, het werken op een school beviel me heel goed. In het bedrijfsleven verrichtte ik eigenlijk elke week dezelfde werkzaamheden maar op een school heb je door het jaar heen verschillende fasen en die opbouw van het schooljaar spreekt me heel erg aan.”
Extra studie volgen
Na het half jaar op haar oude school, ging Jacqueline aan de slag op het voormalig Rotterdams Lyceum, als directiesecretaresse. “Na twee jaar ging ik weer aan de slag op het Citycollege en werd ik al snel hoofd administratie. Ik kreeg veel vertrouwen en als ik aangaf dat ik bepaalde taken wilde doen, dan was daar altijd ruimte voor. Toen er bij human resources een personeelsfunctionaris wegging, gaf ik bij mijn leidinggevende aan dat ik die functie en opleiding wel interessant vond. In 2007 heb ik de hbo-studie Personeel en Arbeid gevolgd, naast mijn werk. Dat was pittig, vooral omdat we toen nog kleine kinderen hadden, maar het gaf me veel voldoening.” In 2013 stapte Jacqueline over naar het Emmauscollege, dat bestuurlijk een eenpitter is.
Volop mogelijkheden
Jacqueline geeft aan dat zij zichzelf graag wil ontwikkelen en altijd mogelijkheden ziet. “Ik vind heel veel dingen leuk om te doen en als er zaken op mijn pad komen, denk ik vaak dat kan ik ook! Mijn drive om veel verschillende taken op me te nemen, zal ermee te maken hebben dat ik niet in een tredmolen terecht wil komen op mijn werk. Ik zie om me heen dat mensen in het onderwijs vaak jarenlang hetzelfde werk blijven doen omdat ze denken dat er geen mogelijkheden zijn in het onderwijs. Maar als je goed rondkijkt in de organisatie en je verdiept in het werk dat er wordt verricht, vind je volop mogelijkheden. Kijk hoe je de organisatie van dienst kunt zijn. In mijn geval viel dat op. Mijn leidinggevenden zagen dat ik meer kan dan waarvoor ik was aangenomen en gaven me de vrijheid om door te groeien.”
Organisch doorgroeien
Als hoofd administratie op het Emmauscollege gaf Jacqueline leiding aan een team van zeven man, waaronder het secretariaat, de receptie, absentieadministratie en de communicatiemedewerker. “Ik was bezig om de afdelingen beter te organiseren en de processen goed te beschrijven. Daarbij kwam een deel kwaliteitsontwikkeling om de hoek kijken en ik had de tevredenheidsonderzoeken al overgenomen van een collega. Zodra er een functie als beleidsmedewerker met kwaliteitsontwikkeling in de portefeuille werd gecreëerd, was het logisch dat ik die taak zou vervullen. De beleidstaken rondom kwaliteit lagen eerst bij docenten en de directie – en dat is nog steeds zo want kwaliteit is van iedereen - maar we wilden het naar een hoger plan tillen en hebben daarvoor een functie ingevuld. Mijn takenpakket is heel breed en mijn werk strekt zich uit over de hele organisatie, mede omdat onze school bestuurlijk een eenpitter is. Ik richt mij bijvoorbeeld op de tevredenheidsonderzoeken onder personeel, leerlingen en ouders, ondersteun de directie, ontwerp de kwaliteitskalender, analyseer de onderwijsresultaten en neem deel aan externe bestuursgerelateerde commissies. Daarnaast stuur ik nog steeds de administratieve afdelingen aan.”
Potentie zien
Jacqueline vertelt dat ze altijd al ambitieus is geweest en niet haar hele carrière slechts één functie wilde vervullen. “Tijdens mijn loopbaan heb ik zelf stappen gezet en aangegeven dat ik ambities had. Mijn leidinggevenden zagen mijn potentie en hebben mij het vertrouwen gegeven. Niet iedereen wil of kan twee hbo-opleidingen naast het werk volgen, maar het is wel belangrijk om te weten dat de kansen er zijn.” Jacqueline probeert de collega’s in haar eigen team ook te stimuleren om niet te blijven hangen in wat ze van hun voorganger hebben geleerd. Inmiddels is een receptiemedewerker naar de absentieadministratie doorgegroeid en springt een andere receptioniste een halve dag bij op de schooladministratie. “Kijk naar de zaken die je kunt verbeteren in je werk, je krijgt binnen het onderwijs vaak voldoende vrijheid om zaken uit te proberen of een opleiding te doen in het kader van een Leven Lang Leren. Verdiep je in de organisatie, geef duidelijk aan dat je ambities hebt en laat je zien, er zijn in het onderwijs meer functies en doorgroeimogelijkheden dan je denkt!”