Het Beatrix College in Tilburg is verkozen tot beste onderwijswerkgever 2013. Een van de sterke punten van de school vond de jury het ‘goed luisteren naar het personeel en daar iets mee doen’. De leidinggevenden slagen erin om het kennen van medewerkers - weten wat hen drijft - te koppelen aan resultaatgericht werken. Een zorgvuldig uitgewerkt personeelsbeleid helpt mee een ontwikkelcultuur te creëren en hoge kwaliteit te bereiken.
“De titel is een hele eer”, zegt rector Niek Bootsma. “Mensen zijn in brede zin heel tevreden over hoe de school gerund wordt, maar in de eerste plaats gaat het om de kwaliteit van de direct leidinggevenden. Die scoorden heel hoog op zaken als: kan ik mijn verhaal kwijt, neemt hij of zij me serieus, is hij duidelijk, komt hij z’n afspraken na, kan ik hem vertrouwen en is er een fijne sfeer in de vergadering.”
Laagdrempelig
De ‘onderwijswerkgever van het jaar’ is een initiatief van de Docentenbank, de Nederlandse School voor Onderwijsmanagement (NSO) en DUO Onderwijsonderzoek. Eerst krijgen personeelsleden een enquête. Bij voldoende respons is de school genomineerd. Als een documentenonderzoek dan ook nog positief is, gaan deskundigen praten met een doorsnede van het personeel. De eindconclusie van de jury was dat het Beatrix College ‘laagdrempelig’ is, goed luistert naar de inbreng van het personeel en daar iets mee doet.
Efficiency
“Het is een samenhang van verschillende factoren”, zegt Marian Vos, hoofd P&O. “Naast de hoge waardering voor de leidinggevenden, is er de ontwikkelcultuur en de trots op de school. En vanuit mijn perspectief gezien het bedrijfsmatige HR-beleid, de efficiency, dat we daar een steeds hogere kwaliteit in bereiken.” Dat personeelsbeleid speelt ‘slim, maar onopvallend’ in op veranderingen in de school. Die ontwikkelde zich de afgelopen tien jaar van een kleine mavo tot een redelijk grote scholengemeenschap in een opbouwwijk.
Erkenning
Het winnen van de prijs maakt medewerkers trots. Het Beatrix College was in 2013 ook al excellente school voor vmbo-tl. “Vooral dat predicaat heeft een krachtige waarde naar ouders, leerlingen en naar de omgeving toe”, zegt Bootsma. Tegelijkertijd vindt de rector nieuwe eigen doelen stellen stimulerender dan opnieuw het predicaat verdienen. “Om erkenning van buiten te krijgen, moet je je vanbinnen ontwikkelen, anders houdt het met die erkenning snel op.”
Meer informatie:
Het Beatrix College