VOION Dacapo Kees Winkelman 0640

Inspiratie

Onderwijstijd verminderen: “Laat de keuze aan de vaksecties”

donderdag 16 mei 2024 | Onderwijsarbeidsmarkt

Dit is een praktijkverhaal van het programma Voortgezet Leren van de VO-raad.

Drie jaar geleden stond het Keizer Karel College in Amstelveen voor een pittige opgave: er was sprake van een onvoorziene financiële tegenslag, de lessentabel was overvol en de school had een groeiopdracht van de gemeente. Om het financiële gat te dichten en voor leerlingen meer ruimte in het rooster te creëren, werd de lestijd met 15% gereduceerd. De schoolleiding liet de vaksecties bepalen hoe en waar zij die uren konden besparen. Vanaf het begin was de personeelsgeleding van de medezeggenschapsraad bij dat proces betrokken. Simon Vellinga, conrector formatie en financiën, en Nan Botting, rector, bij het Keizer Karel College vertellen over hun aanpak van het verminderen van onderwijstijd. Aardrijkskundeleraar Eduard Jansen was sectievoorzitter toen de school het proces om de lestijd te verminderen, inging. Hoe vond hij het traject? Wat ging goed en wat kan beter? En wat levert het op?

Lees het praktijkvoorbeeld op de website van de VO-raad of lees de download onderaan deze pagina.

Gerelateerde onderwerpen