Niet alle studenten van de tweedegraads lerarenopleidingen studeren binnen de gestelde tijd af. Een van de oorzaken is ‘groenpluk’; goede studenten van de opleiding die worden gevraagd om hun stage om te zetten in een (tijdelijke) aanstelling, meestal omdat er een tekort is op de betreffende school. Dat levert een probleem op voor veel studenten die werken en steeds minder zin krijgen om af te studeren, maar het diploma nodig hebben om hun baan te behouden.
Arend Jan Zwarteveen en Peter van der Zwaal spreken in hun podcast Zin in lesgeven met Els de Bock, directeur van het Instituut van Lerarenopleidingen van de Hogeschool Rotterdam, Maarten van Heumen en Maaike Boomstra over deze problematiek. Maarten is een typisch voorbeeld van groenpluk. Hij werd al in het tweede jaar van zijn opleiding ‘gespot’ door de schoolleiding als een aanwinst voor de school en kreeg een kleine baan aangeboden, het jaar daarop een wat grotere en voordat Maarten het wist was hij fulltime docent. Hij vergat af te studeren en bleef bijna 16 jaar onbevoegd totdat Maaike Boomstra hem ging coachen en Maarten eindelijk zijn bevoegdheid haalde.
Podcast Zin in lesgeven
Peter van der Zwaal en Arend Jan Zwarteveen maken samen de podcast Zin in lesgeven. Peter is docent en programmaleider Leraar van Buiten en Arend Jan is docent, trainer en onderzoeker bij de lerarenopleiding van Hogeschool Windesheim. Ze bespreken de overstap met second-career teachers (zij-instromers), met begeleiders van deze docenten, met schoolleiders, beleidsmakers, onderzoekers en nog veel meer betrokkenen.
Deze podcast is opgenomen in samenwerking met Voion. Meer podcasts zijn te beluisteren via Zininlesgeven.podbean.com