Van sommige vo-scholen gaan veel meer leerlingen naar een lerarenopleiding dan van andere blijkt uit onderzoek. Dat is opmerkelijk? Zijn de docenten op de scholen die veel doorstroom naar de lerarenopleiding hebben meer ambassadeur van hun vak dan op die andere scholen? Gaat dat dan intuïtief of bewust? Arend Jan Zwarteveen en Peter van der Zwaal gaan hierover in gesprek met twee docenten van het Haagse Lyceum De Populier: oud-leraar Bart Verbaan en zijn oud-leerling en collega Jeroen van den Ende. Heeft Bart de opleidingskeuze van Jeroen beïnvloed? En hoe dan? Zag hij een specifiek talent bij zijn leerlingen? Speelt de schoolcultuur hier een rol bij?
Karina Baarda van het Expertisepunt LOB (loopbaanontwikkeling en -begeleiding) reageert op het gesprek. Wat zijn belangrijke onderdelen van LOB? Ziet zij het in dit voorbeeld terugkomen? Kunnen de scholen dus iets bijdragen aan de aanpak van hun eigen personeelstekort?
Luister naar het podcastgesprek:
Meer weten?
Podcast Zin in lesgeven
Peter van der Zwaal en Arend Jan Zwarteveen maken samen de podcast Zin in lesgeven. Peter is docent en programmaleider Leraar van Buiten en Arend Jan is docent, trainer en onderzoeker bij de lerarenopleiding van Hogeschool Windesheim. Ze bespreken de overstap met second-career teachers (zij-instromers), met begeleiders van deze docenten, met schoolleiders, beleidsmakers, onderzoekers en nog veel meer betrokkenen.
Deze podcast is opgenomen in samenwerking met Voion. Meer podcasts die in samenwerking met Zin in lesgeven en Voion tot stand zijn gekomen >>