VOION Dacapo Kees Winkelman 0640

Inspiratie

Podcast Zin in lesgeven: Langstuderen

maandag 10 oktober 2022 | Onderwijsarbeidsmarkt | Algemeen Voion

In het voortgezet onderwijs werkt een relatief groot aantal docenten die de studie na 5 jaar nog niet heeft afgerond. Dat is voor de betrokkene, voor de school én voor de hogeschool een probleem. Arend Jan Zwarteveen en Peter van der Zwaal gaan in gesprek met Benjamin van Dam, docent geschiedenis en Sjoerd Hoekstra, begeleider bij opleidingsschool RPO Rijnmond. Het heeft wel 10 jaar geduurd voordat Benjamin zijn bevoegdheid als docent geschiedeis haalde. Het leek niet belangrijk, hij kreeg toch wel – tijdelijk – werk op verschillende scholen. Sjoerd Hoekstra heeft Benjamin uiteindelijk geholpen met het behalen van zijn bevoegdheid. Nu is Benjamin bezig met zijn tweede bevoegdheid. Hoe zorgt hij ervoor dat dat sneller gaat lukken? En kan de school hem daarbij ondersteunen?
Els de Bock, directeur van het Instituut van Lerarenopleidingen van de Hogeschool Rotterdam, vertelt hoe ze tegen deze problematiek aankijkt.

 

Lees ook het artikel over de samenwerking tussen lerarenopleidingen en schoolbestuurders in de RAP-regio’s >>

Podcast Zin in lesgeven
Peter van der Zwaal en Arend Jan Zwarteveen maken samen de podcast Zin in lesgeven. Peter is docent en programmaleider Leraar van Buiten en Arend Jan is docent, trainer en onderzoeker bij de lerarenopleiding van Hogeschool Windesheim. Ze bespreken de overstap met second-career teachers (zij-instromers), met begeleiders van deze docenten, met schoolleiders, beleidsmakers, onderzoekers en nog veel meer betrokkenen.
Deze podcast is opgenomen in samenwerking met Voion. Meer podcasts die in samenwerking met Zin in lesgeven en Voion tot stand zijn gekomen >>