Hoe is het om als zij-instromer in het onderwijs te werken? Priscilla Freen-Schouten en Wouter Jansen weten daar alles van. In de podcast Zin in lesgeven vertellen ze over hun ervaringen. Priscilla begon in maart 2024 als coördinator passend onderwijs bij het Corbulo Tech & Design College in Voorburg. Wouter is collega op dezelfde school en werkt al tien jaar als docent NASK en wiskunde. “Het onderwijs is meer dan alleen voor de klas staan,” zegt hij. “Er zijn zoveel verschillende taken die het werk dynamisch maken.” Beiden zijn het erover eens: “Het onderwijs biedt volop kansen voor zij-instromers.”
Zinnig werk
Voordat Wouter docent werd, werkte hij in de financiële sector. “Ik had een goede baan bij een grote accountants & adviesorganisatie, maar miste op een gegeven moment een soort plezier in mijn werk. Ook werd zingeving voor mij steeds belangrijker.” Hij begon als docent op de Tobiasstroomschool in Zeist. Een kleine school met 75 leerlingen. “Het waren vmbo-basis/kader leerlingen die niet goed mee konden komen in het reguliere onderwijs. Daar heb ik – met hele goede begeleiding – het vak geleerd.”
Een makkelijke overstap
Priscilla was onderwijsinspecteur voordat ze de overstap naar het Corbulo Tech & Design College maakte. Ze organiseert nu de zorg op school. “Ik ben druk bezig met de instroom van volgend jaar. We verwachten 80 nieuwe brugklassers, waarvan een groot gedeelte met een leerachterstand en/of sociaal-emotionele problemen. Vanuit de gedachte van het Thuis-nabij-onderwijs biedt het Corbulo Tech & Design College deze leerlingen onderwijs op maat. Dat betekent dat de zorg binnen de school wordt georganiseerd. Wouter voegt toe: “Het draait allemaal om rust, aandacht en begrip voor deze leerlingen. We hebben bijvoorbeeld een huiskamerklas, waar de docenten van lokaal wisselen in plaats van de leerlingen. Zo proberen we de overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs zo soepel mogelijk voor deze leerlingen te maken.”
Afwisseling in taken
Naast het lesgeven zijn er veel leuke taken op middelbare scholen. Die houden je werk boeiend. Wouter noemt een voorbeeld: “Als nieuwe docent heb ik op mijn eerste school meegedacht in de overstap naar het profiel Dienstverlening en Producten (D&P). Dat was een grote verandering waarbij ik veel projectmatig heb gewerkt. Daarnaast heb ik ervaring met het begeleiden van stagiaires en nieuwe docenten in hun eerste stappen in het onderwijs. Ik vind het belangrijk om nieuwe collega’s te helpen.” Op het Corbulo Tech en Design College is Wouter ook examensecretaris. “Ik ben verantwoordelijk voor het verloop van het centraal schriftelijk en praktisch examen (cspe) en alle voorbereidende toetsen.” Priscilla vult aan: “Ook als verzuimcoördinator of schoolcoach kun je veel betekenen. Je gaat dan in gesprek met leerlingen die regelmatig ziek zijn of niet naar school gaan. Kortom, genoeg mogelijkheden in het onderwijs. Dus kom gewoon een keer meelopen als je het leuk lijkt!”, zegt ze enthousiast.
Waardevolle kennis en ervaring
Het is heel waardevol om de expertise buiten het onderwijs naar binnen te brengen. Priscilla – die zich eerder met studiefinanciering en onderwijsbekostiging bezighield – beaamt dit: “Het is mooi dat ik mijn kennis en ervaring kan inzetten voor onze leerlingen.” Wouter – die één dag in de week bij het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) werkt – is het daarmee eens. “Bij het NOLAI denk ik mee over hoe we kunstmatige intelligentie kunnen gebruiken om het onderwijs nóg beter te maken. Ook wil ik via de lerarenbeurs promotieonderzoek doen naar nakijkhulp door AI voor open vragen. Dan kunnen docenten nakijkondersteuning krijgen zodat ze hopelijk sneller en beter kunnen nakijken.”
Luister naar de podcast
In deze podcast Zin in lesgeven gaan Arend Jan Zwarteveen en Peter van der Zwaal in gesprek met Priscilla Freen-Schouten en Wouter Jansen. Zij vertellen over de vele mogelijkheden die je als zij-instromer hebt in het onderwijs.
Podcast Zin in lesgeven
Peter van der Zwaal en Arend Jan Zwarteveen maken samen de podcast Zin in lesgeven. Peter is docent en programmaleider Leraar van Buiten en Arend Jan is docent, trainer en onderzoeker bij de lerarenopleiding van Hogeschool Windesheim. Ze bespreken de overstap met second-career teachers (zij-instromers), met begeleiders van deze docenten, met schoolleiders, beleidsmakers, onderzoekers en nog veel meer betrokkenen.
Deze podcast is opgenomen in samenwerking met Voion. Meer podcasts die in samenwerking met Zin in lesgeven en Voion tot stand zijn gekomen >>