De reis van bank of verzekeraar naar een baan in het onderwijs verschilt per individu en ook tussen regio’s kan er verschil zitten in hoe de onderdelen worden aangeboden en wie daar welke rol in heeft. De handreiking Aan de slag voor de klas! beschrijft de stappen om werknemers veilig te laten oversteken naar een nieuwe carrière in het onderwijs.
Handige informatie en tools voor zowel de hybride professional als de werkgever. Met de visietool voor werkgevers kunt u als (onderwijs)werkgever uw visie op hybride professionals bepalen.
Informatiepakket voor zij-instromers die aan de slag willen voor de klas. Deze ‘brochure’ bevat informatie over het Nederlandse onderwijssysteem en over de opleidingsmogelijkheden voor zij-instromers.
De kijkwijzer ‘Inrichten van een regionaal loket op basis van het DOR-model’ is bedoeld om regio’s in dit proces te ondersteunen.
De zelftest ‘Carrièreswitch naar het onderwijs’ is een laagdrempelige test die helpt bij de oriëntatie op een baan als leraar.
Hoe is het om als zij-instromer in het onderwijs te werken? Priscilla Freen-Schouten en Wouter Jansen weten daar alles van. In de podcast Zin in lesgeven vertellen ze over hun ervaringen.
Niemand zegt dat de overstap naar het onderwijs gemakkelijk is. In deze podcast spreken Peter en Arend Jan met twee overstappers over hoe je kan voorkomen dat je het niet gaan halen.
In verschillende video’s vertellen betrokkenen bij de inzet van studenten op het Montessori College in Nijmegen over hun ervaringen. Op welke manier worden studenten ingezet? Wat brengt het hen? En wat kunnen andere scholen hieruit meenemen?
Het Eligant Lyceum in Zutphen is een van de negen pilotscholen waar leerlingen kunnen kiezen voor de praktijkroute havo-Educatie. Hierin ontdekken ze of werken in het onderwijs iets voor ze is. Bron: Aob
Je staat er niet alleen voor als zij-instromer. Zoveel wordt wel duidelijk in de podcast Zin in lesgeven: Samen leren. Aan het woord zijn Robbin ten Bloemendal, startend docente Nederlands op het Corbulo College en Glenn Gobin, schoolopleider op het Stanislascollege.
De RAP-regio Zwolle anticipeert op het lerarentekort door fors in te zetten op werving met het project Samen Werven. Tutoring is een interessant onderdeel van dat project.
In deze podcast Zin in lesgeven gaan Arend Jan Zwarteveen en Peter van der Zwaal in gesprek met Marieke Vos, zij-instromer en docent Nederlands en Renee Beukers, teamleider op het Carolus Clusius College in Zwolle.
De Rode Loper presenteert een nieuwe campagne ‘Les is more’. Met deze campagne spreken ze de waardering uit voor het enthousiasme, de passie en gedrevenheid van docenten die elke dag werkzaam zijn in de Haagse regio.
De VO-raad heeft een elfdelige podcastserie 'Mijn eerste jaar voor de klas' ontwikkeld. De serie biedt een unieke kans het schooljaar echt door de ogen van (mede-)starters te beleven.
In deze podcast Zin in lesgeven gaan Arend Jan Zwarteveen en Peter van der Zwaal in gesprek met Christine Bos en Brenda de Heij, beiden zij-instromers in het praktijkonderwijs. Zij vertellen over de leerlingen in het praktijkonderwijs, hun keuze voor juist deze doelgroep, de opleidingskeuze en hun ervaringen als startende docenten.
In deze podcast Zin in lesgeven gaan Arend Jan Zwarteveen en Peter van der Zwaal in gesprek met Elsa Veldman en Martijntje Kloosterman, beiden zijn zij hun loopbaan begonnen bij vso-lom De Wilgenborg. Ze kijken terug op hun start in het onderwijs in de jaren ’80 en gaan op zoek naar antwoord op de vraag wat een goede school is om als (startende) leraar te gaan werken.
StudentinzetopSchool is een landelijk platform van negen not-for-profit initiatieven die bachelor- of masterstudenten inzet in het voortgezet onderwijs en hen enthousiast maakt voor een baan in het onderwijs.
Hoe ziet de begeleiding van startende leraren eruit in de praktijk? En welke lessen zijn daaruit te leren? De VO-raad publiceert een katern met daarin een inkijkje in de inductiepraktijk van acht vo-scholen en de verschillende accenten die daarbij worden gelegd.
In deze podcast Zin in lesgeven vertellen Wiegert Linde, zij-instromer in het voortgezet onderwijs en zijn begeleider en schoolopleider Carel Woudt, over het oriënteren op de overstap naar het onderwijs en het leren in het eerste jaar als docent.
Hoe organiseer je goed onderwijs voor studenten en zorg je tegelijkertijd goed voor medewerkers? Sylvia Pors, directeur HRM, en Ton Rademaker, coördinator schoolopleiders van Zadkine Rotterdam vertellen hun verhaal, SOM.
De podcast met Benjamin van Dam, docent geschiedenis en Sjoerd Hoekstra, begeleider bij opleidingsschool RPO Rijnmond gaat over de problematiek van langstuderen en wat hieraan gedaan kan worden.
Er is een grote groep door DUO bevoegd verklaarde docenten die het liefst vandaag nog voor de klas staat. Hoe kunnen zij hun oude beroep zo snel mogelijk uitoefenen?
Niet alle studenten van de tweedegraads lerarenopleidingen studeren binnen de gestelde tijd af. Een van de oorzaken is ‘groenpluk’. In deze podcast Zin in lesgeven spreken Els de Bock, Maarten van Heumen en Maaike Boomstra over deze problematiek.
Onderzoek van Voion toont aan dat voornamelijk individuele kenmerken van startende docenten zoals baanomvang, soort contract en leeftijd sterk samenhangen met de kans om uit te vallen. Karin Wouters, directeur van het Christelijk Lyceum Veenendaal en Arend Smit, bestuursvoorzitter van de stichting Keizer Karel, herkennen de uitkomsten van het onderzoek. Ze vertellen hun verhaal in het magazine Van12tot18.
Dit artikel is gepubliceerd in het VO-magazine, april 2022.
De overstap naar het onderwijs blijkt vaak een grote overgang en zonder goede begeleiding vanaf de start is er kans dat kandidaten voortijdig afhaken. Hoe zorgen we ervoor dat startende zij-instromers voor en tijdens de eerste weken een zachte landing maken? En hoe hebben de zij-instromers deze periode ervaren?
Het ministerie van OCW wil de zij-instroom regulier inbedden in een nieuwe wetgeving die uiterlijk 2024 gereed moet zijn. Hoe ziet de ideale werknemersreis voor een zij-instromer eruit volgens de RAP-regio's?
Verpleegkundige Claudia Spiekerman besloot in 2020 dat ze de overstap wilde maken naar het onderwijs. Claudia omschrijft de start van haar overstap als een rollercoaster.
Zij-instromer Elvy Doorman werkt sinds het begin van dit schooljaar als docent biologie aan het Bonaventuracollege in Leiden. Zij vertelt over haar start als zij-instromer.
In het project 'Shift happens' worden (oud-)medewerkers uit de financiële wereld geïnteresseerd voor een baan als docent in een tekortvak.
Trainees in onderwijs werkte met het Joke Smitcollege, Wolfert Tweetalig en VU samen om geïnteresseerden in het onderwijs kennis te laten maken met eerstegraads docentschap. Dit project heeft cofinanciering ontvangen via de Stimuleringsregeling oriëntatietrajecten zij-instromers van Voion (2018/2019).
Het Jan Tinbergen College en RSG ‘t Rijks werken samen met Fontys Lerarenopleiding om nieuwe doelgroepen te interesseren voor een baan als docent in een bètavak.
De Rode Loper en Cosmicus begeleiden hoogopgeleide statushouders met onderwijservaring naar een baan als docent in Den Haag.
In dit project krijgen hoogopgeleide, geïnteresseerde en geschikte statushouders en andere wereldburgers een opleiding tot tweedegraads docent in een tekortvak.
De regio Leiden, Duin- en Bollenstreek startte begin 2020 met een regionaal loket om getalenteerde professionals uit andere doelgroepen aan te trekken voor het vo.
In deze podcast gaat Tjip de Jong op bezoek bij Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML) om te leren over een succesvol tweejarig traineeprogramma in de regio.
Dat is de oproep van de VO-raad en middelbare school ISG Arcus aan andere scholen. Met een videoreeks over startende leraren in het vo vragen zij aandacht voor goede begeleiding.
Jan Klein, directeur-bestuurder Nuborgh College, vertelt over de ontwikkeling van een psychologische component in de doorlopende leerlijn voor starters in het onderwijs.
Docenten gezocht voor Sterk Techniekonderwijs. Magazine: De Nieuwe Meso, december 2020.
RAP projectgroep regio Zwolle heeft een instroommakelaar aangesteld om carrièreswitchers op een persoonlijke manier wegwijs te maken.
Artikel magazine Van12tot18, december 2020: Het aantal flexwerkers op de Nederlandse arbeidsmarkt is de afgelopen jaren fors gestegen. Ook het voortgezet onderwijs kent een licht stijgende trend van flexibele arbeidscontracten. Hoe moet deze trend worden geduid? Een verkennend onderzoek van Voion geeft kleur aan de cijfers.
De Rode Loper werft via de campagne 'Leer anderen de wereld veranderen' bovenbouwleerlingen havo/vwo om leraar te worden in Den Haag en omgeving.
Doorstroom van studenten met bijbaan als PAL naar lerarenopleiding.
De Montessori Scholengemeenschap Amsterdam stoomt samen met de gemeente Amsterdam statushouders klaar voor bèta-docent.
Nieuwe doelgroepen voor het leraarschap in het voortgezet onderwijs
Nieuwe doelgroepen voor het leraarschap in het voortgezet onderwijs
Nieuwe doelgroepen voor het leraarschap in het voortgezet onderwijs
Nieuwe doelgroepen voor het leraarschap in het voortgezet onderwijs
Zij-instromers zich serieus oriënteren op werken in het voortgezet onderwijs met de cursus Zin in lesgeven. Luister ook naar de podcasts Zin in lesgeven.
In de pilot 'Job Twinning' leerden 11 koppels uit het bedrijfsleven en het onderwijs van en met elkaar.
Een divers gezelschap met één grote overeenkomst: de wens om over te stappen naar een carrière in het onderwijs
Annemiek Beersma van Hogeschool Windesheim vertelt waaraan goede trajecten voor zij-instromers moeten voldoen.
Onderzoek naar maatregelen die sterker sturen richting opleidingen met een duurzaam arbeidsmarktperspectief in tekortsectoren. Uitgevoerd door Dialogic, Oberon & SEO in opdracht van ministerie van OCW, juni 2024.
Betreft: Een beschrijving door leraren zélf over wat het beroep leraar van primair tot middelbaar beroepsonderwijs inhoudt. In opdracht van: AOb, CNV Onderwijs, FvOv, BVMBO en Platform VVVO. Auteurs: Leraren en docenten, onder begeleiding van Kennisland, mei 2024.
Betreft: onderzoek naar mogelijke verklaringen voor de ondervertegenwoordiging van onderwijsprofessionals van kleur, en naar de mogelijkheden om meer docenten van kleur aan te trekken en hun uitstroom te verminderen. Door: Voion, mei 2024.
Betreft: Een rapportage met relevante en actuele cijfers over leraren en hun arbeidsmarkt. Uitgave: Centerdata, december 2023.
Betreft: Verkennend onderzoek naar manieren om de kwaliteit en positie van lerarenopleidingen te versterken. Uitgevoerd door: ministerie van OCW, december 2023.
Betreft: katern over de begeleiding van startende leraren, schoolleiders en bestuurders. Uitgave: VO-academie van de VO-raad, oktober 2023.
Een katern van acht casussen die een inkijkje geven in de inductiepraktijk op scholen en de verschillende accenten die daarbij worden gelegd. Uitgave: VO-raad, april 2023.
Verkennend onderzoek naar het draagvlak voor een nieuwe rechtstreekse route naar het leraarschap Informatica. In opdracht van: ministerie van OCW. Uitgevoerd door: Dialogic Innovatie & Interactie, februari 2023.
Onderzoek naar de inzet van onderwijsondersteunend personeel (OOP) in het voorgezet onderwijs. In opdracht van: het ministerie van OCW. Uitgevoerd door: MOOZ, CAOP en Centerdata, september 2022.
Betreft: Onderzoek naar de kwaliteit van inductietrajecten bij vo-scholen in de regio Nijmegen. Auteurs: Katrijn Opstoel, Eline den Tuinder, Helma Oolbekkink, juli 2022.
Betreft: Onderzoek naar uitstroom vanuit het voortgezet onderwijs naar pabo’s en tweedegraads lerarenopleidingen. In opdracht van: het ministerie van OCW. Uitgevoerd door: ResearchNed, mei 2022.
Rapport over maatregelen voor het verminderen van studieuitval en verhogen van studiesucces bij lerarenopleidingen in het hoger beroepsonderwijs (hbo). Uitgevoerd door: Berenschot Groep B.V. In opdracht van: Ministerie van OCW, oktober 2021.
Verkenning naar de regionale loketten in de RAP-regio’s. Uitgevoerd door: Arbeidsmarktplatform PO, SOM en Voion, september 2021.
Onderzoek naar de huidige praktijk van SO&P-partnerschappen en de ervaren meerwaarde van Samen Opleiden & Professionaliseren (SO&P). In opdracht van Ministerie van OCW. Uitgevoerd door: ECBO, juli 2021.
Sectoroverstijgend evaluatieonderzoek naar zij-instroom in het onderwijs. In opdracht van: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Uitgevoerd door: Regioplan, mei 2021.
Onderzoek naar de vraag naar en het aanbod van nieuwe schoolleiders, het imago en de interesse voor het beroep van schoolleider. Voion, maart 2021.
Onderzoek naar de actuele stand van zaken begeleiding startende schoolleiders in het vo. In opdracht van: Ministerie van OCW. Uitgevoerd door: Ecorys en MOOZ, januari 2021.
Verkenning naar perspectieven op flexwerk in het voortgezet onderwijs. Voion, november 2020
Een uitgave over de lerarenopleider en de beroepsgroep anno 2020. Velon Vereniging Lerarenopleiders Nederland, november 2020.
Onderzoek naar de voorspellende waarde, effecten en onderliggende mechanismen van intakeprocedures in de lerarenopleidingen. Uitgevoerd door Kohnstamm Instituut, augustus 2020.
Een internationaal onderzoek naar de leer- en werkomgeving van leraren en hun schoolleiders in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Met het onderzoek ‘Routes naar het leraarschap’ brengt de Inspectie van het Onderwijs de risico’s in het stelsel van routes naar het leraarschap in kaart. Inspectie van het Onderwijs, maart 2020.
Bouwstenen voor een toekomstbestendig bevoegdhedenstelsel voortgezet onderwijs
Een onderzoek naar de ervaringen van leraren en schoolbesturen met de subsidieregeling Vierslagleren-VO.
Wat zijn de beweegredenen van niet-leraren om wel of niet voor het onderwijs te kiezen (Motivaction i.o.v. Platform Bèta Techniek, januari 2018)
Over ontwikkelrichtingen en groei van leraren in het onderwijs (november 2017)