Goed onderwijs staat of valt met de kwaliteit van het personeel, zo wordt vaak gezegd. Maar goede leraren alleen zijn niet genoeg. Om te kunnen excelleren, is het ook van belang dat de school als arbeidsorganisatie goed functioneert, en er een professioneel, veilig en gezond werkklimaat is, waarin leraren worden ondersteund om iedere dag het beste te geven. Het gaat dan om de school als professionele arbeidsorganisatie, waarin gezamenlijk wordt gewerkt aan een optimaal resultaat.
Voion helpt scholen in het voortgezet onderwijs bij het realiseren van deze condities. Daarbij maken wij ons sterk voor een verdere ontwikkeling van het voortgezet onderwijs tot de aantrekkelijkste werkomgeving van Nederland. Investeren in goed werkgeverschap en werknemerschap is daarbij één van de speerpunten.
Door het bieden van informatie, instrumenten en goede praktijkvoorbeelden wil Voion schoolleiders, leidinggevenden, leraren en medezeggenschapsraden ondersteunen en inspireren om met dit thema aan de slag te gaan.
Deze checklist biedt HR-medewerkers binnen scholen in het voortgezet onderwijs handvatten om vacatureteksten zo te formuleren om te komen tot een meer divers en inclusief personeelsbestand.
De Normaalste Zaak heeft een onderwijsgids gemaakt voor schoolbesturen. De OnderwijsGIDS – Onderweg naar inclusief werkgeverschap in het onderwijs biedt handvatten om aan een inclusieve werkvloer te werken.
Op basis van interviews met vijf middelbare scholen en vier organisaties buiten het onderwijs zijn 8 belangrijke stappen voor een meer divers en inclusief personeelsbeleid voor onderwijspersoneel geformuleerd.
Wilt u het strategisch personeelsbeleid binnen uwbestuur of school verder versterken? Ga aan de slag met de inspiratiebundel ontwikkeld door Berenschot in opdracht van het ministerie van OCW voor school- en teamleiders, bestuurders en HR-professionals.
In dit interview vertelt Hans Hoogma over zijn loopbaan. “Ik heb altijd gekeken hoe zaken geregeld waren op school en ging dan op zoek naar een manier om het beter te doen.”
In dit interview vertelt Jolanda Post-de Vries over haar loopbaan. “Als je een carrièrestap wilt maken, moet je jezelf laten zien en verantwoordelijkheid nemen.''
In dit interview vertelt Jacqueline Ham-Dumee over haar loopbaan. ''Mijn ambities werden gezien en ik kreeg de mogelijkheid om verder te studeren en te groeien. Nu zit ik helemaal op mijn plek en stimuleer ik mijn team ook om kansen te zien.”
Hoe houd je medewerkers gemotiveerd en betrokken? Stichting Voortgezet Onderwijs Kennemerland (SVOK) laat zien hoe zij samen met hun medewerkers een heldere visie op duurzame inzetbaarheid hebben ontwikkeld. Jacqueline Kleine en HR-adviseur Sharif Ramdjan vertellen over de initiatieven.
In totaal heeft 77 procent van de 1.700 medewerkers van Achterhoek VO een vast contract, een bijzondere ontwikkeling in een krimpregio. Volgens bestuursvoorzitter Maria van Hattum en bestuurslid Monic Schijvenaars is dat alleen mogelijk door slimmer te organiseren in werving en behoud en door een sterk gevoel van collectiviteit te ontwikkelen.
Slechts 6 procent van de docenten in het voortgezet onderwijs is ‘van kleur’, tegenover 11 procent van de hele beroepsbevolking. Op de tweedegraadslerarenopleidingen zijn studenten van kleur niet ondervertegenwoordigd. Ergens loopt het spaak. Dit artikel is gepubliceerd in het Onderwijsblad en op de website van de Aob.
Yolanda Klomp vertelt in dit verhaal over haar loopbaan als OOP'er: “Je hoeft niet tegenover leerlingen te zitten om echt iets voor hen te betekenen.”
In dit interview vertelt Mechteld Noorlander over haar loopbaan. Ze is decaan en LOB-coördinator op het Yuverta vmbo in Amersfoort. “Dit carrière-pad had ik zelf nooit uit kunnen stippelen. Als je wilt doorgroeien, moet je kansen pakken en jezelf laten zien.”
In dit interview vertelt André Rijnberg over zijn loopbaan. Het Ichthus College stimuleert werknemers om zich te ontwikkelen, vertelt André. “Als je ambities hebt als ondersteunend personeelslid, dan wordt dat hier aan alle kanten ondersteund''.
Hoe kunnen scholen, juist in deze tijd van docententekorten, diversiteit vergroten? Didactief interviewde onderzoekers Oumaima El Ghoulbzouri en Yasamin Modhej.
Diversiteit staat hoog in het vaandel op het Rijswijks Lyceum en het Van Vredenburch College. Mohammed Abualkibash en Ramazan Kivrak staan er voor de klas. Zij komen – samen met Jacco Sloover, conrector van deze brede scholengemeenschap, aan het woord in deze podcast Zin in lesgeven over diversiteit.
Stichting BOOR biedt leerlingen uit het laatste jaar van het VSO of Praktijkonderwijs een leerwerkplek op hun eigen scholen. De Job Academie, verbonden aan stichting BOOR, begeleidt de leerlingen met de overgang van leerling naar werknemer.
Het Haarlem College startte in 2021 met een nieuwe werkverdeling van het taakbeleid. De nieuwe vorm van taakbeleid is inmiddels uitgegroeid tot een geheel nieuwe werkwijze die door alle medewerkers wordt gedragen.
Wat zoeken directeur-bestuurders in nieuwe docenten en wat bieden zij deze mensen? In dit podcastgesprek spreken Roderik Rot, Erasmus College Zoetermeer en Matthijs den Haan, Develstein College en Het Loket in Zwijndrecht o.a. over de problemen die zij ervaren met het invullen van vacatures.
Een interview met Arend Smit van het Keizer Karel College, Mark Langerwerf van UniC en Mellouki Cadat-Lampe van Movisie over factoren voor succesvol diversiteitsbeleid.
Bewustwording is bij het streven naar diversiteit en inclusiviteit belangrijker dan cijfers. De cijfers zijn een eerste stap en zorgen dat je organisatie in beweging komt. In dit artikel vertellen het UMCG en het Munnikenheide College over hun aanpak van diversiteit en inclusiviteit.
Wat zijn de belangrijkste factoren voor een succesvol diversiteitsbeleid en wat kan het onderwijs hiervan leren? Voion onderzocht het bij diverse scholen en bij instanties buiten het onderwijs die al goed op weg zijn. We belichten dit keer Alliander en het Ir. Lely Lyceum.
In de zoektocht naar een oplossing van het lerarentekort denken schoolbesturen in Drenthe en Groningen inclusief door medewerkers met een arbeidsbeperking aan te nemen.
De maatschappij wordt steeds diverser, maar in het voortgezet onderwijs is diversiteit nog niet overal en in alle lagen doorgedrongen. De Kamer van Koophandel en het Kaj Munk College uit Hoofddorp vertellen over hun diversiteitsbeleid. Wat kunnen wij van hen leren?
Een podcast met de gemeente Peel en Maas die voor de tweede keer 'Beste werkgever' van het jaar is geworden. Wat maakt deze gemeente succesvol en welk traject heeft zij afgelegd? Wat kan het voortgezet onderwijs hier van leren?
De scholengemeenschap heeft een programma opgezet, zodat hun medewerkers het werk fit, vaardig en bevlogen kunnen uitvoeren tot hun AOW-gerechtigde leeftijd.
In 2021 werd de verzekeraar a.s.r. uitgeroepen tot Beste Werkgever van Nederland. Wat maakt deze werkgever succesvol en welk traject heeft a.s.r. afgelegd? Wat kunnen scholen in het voortgezet onderwijs hiervan leren?
In deze podcast gaat Tjip de Jong op bezoek bij Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML) om te leren over een succesvol tweejarig traineeprogramma in de regio.
Van onveilige sfeer naar hechte werkgemeenschap bij de Haemstede-Barger mavo uit Heemstede.
Door midden in de maatschappij te staan en levensecht onderwijs te bieden, groeide het leerlingenaantal van CSG Ulbe van Houten fors en daalde het ziekteverzuim van 9% naar 2,1%.
Dunamare Onderwijsgroep in Haarlem heeft goed werkgeverschap als een van de speerpunten voor de komende jaren. Vanuit deze gedachte is de vitaliteitsscan opgenomen in het HR-beleid.
Lentiz Onderwijsgroep ontwikkelt een cultuur waarin de verantwoordelijkheden tussen werkgever en werknemer gedeeld worden, ook op de werkvloer.
Sinds begin 2011 is het Hoofddorpse Kaj Munk College trotse bezitter van de prijs voor de beste werkgever in het voorgezet onderwijs.
Een meerjarig project dat zich richt op de ruilrelatie tussen werkgever en werknemer voor zover die uitstijgt boven de formele rechtspositionele zaken.
Betreft: resultaten van twee enquêtes naar toenemende werkdruk voor leraren in het vmbo en praktijkonderwijs als gevolg van zij-instroom van leerlingen. Uitgevoerd door: Stichting Platforms vmbo (november 2024) en de Sectorraad Praktijkonderwijs (oktober 2024).
Betreft: Inzicht in de leefsituatie van en opvattingen over lhbtiqa+ personen in Nederland. In opdracht van: ministerie van OCW. Uitgevoerd door: Panteia, Movisie en Ipsos I&O, november 2024.
Betreft: Onderzoek naar mensen uit de doelgroep banenafspraak die langdurig niet aan het werk komen. Auteur: Nederlandse Arbeidsinspectie en Ministerie van SZW, juli 2024.
De handreiking bevat praktische tips en informatie voor werkgevers en werknemers om de overgang op de werkvloer te herkennen, te bespreken en ermee om te gaan.
Betreft: Onderzoek naar een nieuwe aanpak om organisaties te motiveren en ondersteunen in het ontwikkelen van wetenschappelijk onderbouwd diversiteitsbeleid. In opdracht van: Instituut Gak Uitgevoerd door: Universiteit Utrecht, september 2021.
Met deze handreiking wil Versterking medezeggenschap MR-leden handvatten bieden om een zinvolle bijdrage te leveren aan de dialoog en een goed overwogen advies te kunnen geven.